ظرفیت های بدمینتون ایران را دست کم نگیریم

3 روز مانده به اعزام ورزشکاران نوجوان به المپیک آسیایی نانجینگ هنوز خبری از اعزام بدمینتونیستهای نوجوان کشورمان به این ورزشها نیست. این در حالی است که مسئولان فدراسیون بدمینتون اعلام کرده مکاتباتی برای تجدید نظر در این موضوع با کمیته ملی المپیک انجام داده اند.

این بلا تکلیفی شاید در صورت اعزام بدمینتونیست های نوجوان کشورمان به مسابقات نانجینگ اثر نامطلوبی در عملکرد این عزیزان داشته باشد اما به هر حال در همین فرصت هر کسی می تواند در حد خودش برای افزایش امکان موفقیت این تیم و این عزیزان کمک نماید.

پس از مسابقات بدمینتون قهرمانی نوجوانان آسیا که حدوداً یک ماه پیش برگزار شد فدراسیون بدمینتون اعلام کرد که نتایج بدست آمده در این مسابقات نشان می دهد که برنامه های استعداد یابی فدراسیون خوب جواب داده است. اما به نظر بنده چنین سخنی دست کم گرفتن ظرفیت های بدمینتون کشور چه در سطح بازیکنان و چه مربیان و چه سازمان و مدیریت و چه جامعه می باشد. برخی مربیان کشورمان در مقاطعی سرمربی تیمهای خارجی( نظیر سوریه و عراق) شده اند و در همان مقطع باعث جهش قابل توجهی در بدمینتون آن کشورها شده اند.

بنده خودم را خبره بدمینتون نمی دانم ولی نگاهی به رتبه و جایگاه جهانی بازیکنان ایرانی و حریفان آنها در مسابقات یاد شده و آمار بازی که توسط سایت tournmentsoftware ارائه شده بود و تحلیل آن نشان می دهد، جا برای کار بهتر و نتایج جالب تر وجود دارد. طول رالی ها - تعداد اسمش ها و برخی آمارهای دیگر نشان می دهد بازیکنان ما آن قدرتی که باید از خود نشان بدهند نشان نداده اند.

بنده تعداد زیاد بازیهای این عزیزان را ندیده ام و البته بازیهای قهرمانی نوجوانان آسیا آن ها را هم ندیده ام ولی تعدادی فیلم ویدئویی از قهرمانان نوجوان کشورمان خصوصاً مهران شهبازی و ثریا آقایی دیده ام که فکر می کنم اگر این بازیکنان مانند آن فیلمهای ویدوئی در مسابقات دیگر خود بازی کنند نه تنها در رده جوانان و نوجوانان نتایج خوبی می گیرند بلکه بازیکنان بزرگسال با رتبه 150-300 هم به سختی می توانند جلوی آنها برنده باشند. به هر حال آن چیزی که یک بازیکن بزرگ را از یک بازیکن معمولی متمایز می کند حفظ آمادگی برای دوره طولانی تر و حداقل افت در میانه های راه است.

یادم هست حدودا 4 سال پیش دیدن یکی از دوستان رفته بودم که مربی یک تیم بدمینتون جوان بود این دوست بنده نکات تکنیکی را به بازیکنان متذکر می شد اما اصلا اهمیتی به سرسختی بازیکنان نمی داد و من دقت می کردم به ندرت طول رالی ها بالاتر از 10 ضربه می شد( در سطوح قهرمانی و حرفه ای میانگین ضربه های رالی باید بالای 10 باشد و گرنه نتیجه لازم خیلی سخت بدست می اید) و حتی در سرویس امتیاز از دست می دادند، بنده با کسب اجازه از دوست چند فریاد سر بازیکنانی که اسمشان را یاد گرفته بودم زدم و به اینکه زود تسلیم می شوند اعتراض کردم و تاکید کردم که بازیکنی در حد شما نباید به این سادگی امتیاز از دست بدهد تذکر را یکی دوبار دیگر تکرار کردم چیزی که مشاهده کردم این بود که خطای سرویس تقریبا صفر شد و تکنیکهای بیشتری به کار گرفته شد و سرعت حرکت توپ و طول رالی بهبود بسیار قابل ملاحظه یافت.

آن چیزی که بنده بدان اعتقاد دارم این است که مربی باید در کنار آموزش مهارتهای بدنی ورزشی به چند عامل دیگر هم توجه نماید که یکی از آنها انضباط ورزشی است و یکی دیگر از آنها ساختن شخصیت قهرمانی است. بسیاری از مربیان و بازیکنان موفق جهان تفاوتی که با سایر بازیکنان دارند بیشتر به سطح مهارت و قابلیت آنها بر نمی گردد بلکه به شخصیت قهرمانی بر می گردد. بازیکن باید تواند زمانی که مجبور است 5 ساعت زود تر از خواب بیدار شود یا 8 ساعت دیر تر به خواب برود نتیجه بگیرد. بازیکن باید بتواند جلوی تماشاچی های انبوه بازی کند حتی زمانی که دارند او را هو می کنند یا به شدت تشویق می کنند یا عین چوب خشک فقط بهش زل زده اند.

یکی از نکاتی که در بالا عرض کردم بحث تغییر ساعت خواب بود وقتی آدم مجبور است 5 ساعت زود تر از معمول ازخواب بیدار شود (مثلا مواقعی که مسابقات در کشورهای شرق اسیاست) دچار مشکل می شود روز اول کاهش هوشیاری و سرعت واکنش را دارد اما معمولا اوج خستگی در روزهای سوم و علاوه بر آن هفتم و هشتم خودش را نشان می دهد. بنابراین بهتر است بازیکن 3 روز قبل به محل اعزام شود و روز دوم 12-16 ساعت غذا میل نکند(البته محدودیت زیادی در مصرف اب وجود ندارد و می تواند در حدی البته کمتر از معمول اب مصرف نماید). این عمل روزه باعث می شود تا سرعت انطباق فرد با ساعت محلی روشنایی و فعالیت افزایش یابد. روز سوم با صرف غذا و بدنسازی معمول فرد تطابق کافی با محیط می یابد و می تواند روز چهارم برای نتیجه مناسب وارد میدان شود.

لازم به ذکر است مصرف میوه ها و سبزیات محلی هر منطقه باعث افزایش سرعت انطباق با شرایط جوی و حتی مقابله با برخی بیماری های آلرژیک و حتی عفونی نیز می شود( خصوصاً مصرف پیاز و فلفل محلی برای جلوگیری از ابتلا با بیماری های عفونی محلی بسیار مفید است) برخی میوه های هر منطقه نیز مانع عوارضی چون گرما زدگی- سرمازدگی- دریازدگی و نظایر آن می شود. همچنین با جویدن آدامس در طول پرواز می توان به مشکلی به نام پرواز زدگی که به علت مشکل گوش میانی موقع پرواز با هواپیما حادث می شود مقابله کرد .

/ 5 نظر / 27 بازدید
nasim

[دست][گل][لبخند]

nasim

ملی پوش بدمینتونی؟اگه هستی فامیلت چی؟

زهرا

سلام آقای بهشتی خوب هستید؟ با سایت قبلی خیلی مشکل داشتم.. مجبور شدم یکی دیگه بسازم... نه ما که از www خارج نشدیم همون آدرس قبله... فقط آدرس جدید سایت اینه: www.khz-badminton.ir

nasim

من می تونم دررابطه بابدمینتون ازتون سوال کنم؟[نیشخند]

nasim

رشتتون چی بوده؟